Koffiecultuur & Weekendtrips - Reisverslag uit Titirangi, Nieuw Zeeland van Sanne Oegema - WaarBenJij.nu Koffiecultuur & Weekendtrips - Reisverslag uit Titirangi, Nieuw Zeeland van Sanne Oegema - WaarBenJij.nu

Koffiecultuur & Weekendtrips

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Titirangi

Hoi allemaal!

Vanuit Nederland krijg ik de berichten dat de lente is begonnen en jullie genieten van het mooie weer! Heerlijk om alles weer tot leven te zien komen. De herfst is hier ook begonnen ookal is het nog mooi weer! Twee weken geleden heb ik voor het eerst een hevige stortbui meegemaakt waarbij wegen en huizen onder water stonden en auto's dreven! Apart, normaal zie je dit op tv alleen nu was het bij mij in de straat!

Deze hevige stortbuien vielen in het weekend (11-12 maart) waarin ik de Tongariro crossing zou doen. Dit is een mooie wandeling door vulkanisch gebied. Deze heb ik gecanceld vanwege het slechte weer. In plaats daarvan heb ik stoelen gestoffeerd voor het cafe wat mijn hostmum gaat beginnen!

Cafe GRATO en de koffie cultuur van NZ
Het gezin is op dit moment aan een grote verandering onderhevig. Na twee weken van grote onzekerheid gaat deze week cafe GRATO van start!!
Ter voorbereiding ging ik samen met het personeel een koffieworkshop volgen bij het merk Allpress. De blended koffie van Allpress is een mix van koffie uit Guatemala, Brazilië, Indonesië (Sumatra) en Colombia. De koffie wordt gebrand in hun eigen machine, en het rook ook heerlijk in het gebouw :) Toen gingen we zelf koffie zetten en ik merkte al snel dat de technieken overeenkomen, maar dat verschillende koffiesoorten (espresso, flat white, machiatto, zwarte koffie) anders worden opgevat.
De koffiecultuur is enorm belangrijk onder vooral de werkende bevoling van NZ. Mensen kiezen hun cafe op basis van het koffiemerk en als ze het niet zint komen ze niet meer terug. Alles is hier gebaseerd op take-a-ways (ook mijn hostmum haar cafe), mensen springen 's ochtends uit hun auto, rennen naar het cafe voor hun koffie en ontbijt, en springen de auto weer in. Dit herhaalt zich rondom koffietijd en tijdens lunch!

Weekend 19-20 maart
Op zaterdag besloot ik spontaan mee te gaan naar Tawharanui National Park met een paar au pairs uit Titirangi. Het was een heerlijke wandeling met mooie uitzichten over de kliffen. Daarnaast deed het tropisch aan in de bossen door de geluiden van de krekels en vogels. Op zondag had ik kerk in Skycentre, bekend door de Skytower :) Ik heb toen genoten van mijn lunch in de haven en daarna Mt Eden beklommen. Het was een mooi uitzicht over Auckland!!

Weekend 24-26 maart
Op vrijdagavond ging ik samen met drie Nederlandse au pairs naar Turangi. We kwamen rond 0.30 aan in het vakantiehuisje van de hostfamilie van één van de au pairs. Rond 5.00 ging de wekker en vertrokken we richting de Tongariro om de vulkaan genaamd Ngauruhoe te beklimmen (ook bekend als Mt Doom in de Lord of the Rings). Om 7.00 startten we onze wandeling door het mooie vulkanische gebied! Het landschap was prachtig, zeker toen de zon opkwam en de dauw nog aan de planten hing. Ook zag mt Ngauruhoe er super mooi uit. De klim was enorm pittig, omdat het zand erg mul was op de vulkaan en de helling ongeveer 45 graden was. Na een klim van drie uur bereikten we de top!! Een mooie krater en zo gek om te bedenken dat de vulkaan nog actief is, namelijk 2012 voor het laatst! Toen gleden/renden we letterlijk van de vulkaan af, dat was zo tof!!
De volgende morgen reden we rondom lake Tãupo, woaw prachtig! Echt een heerlijk weekend gehad.

Een 'korte update' en graag hoor ik ook jullie belevenissen :)

Groetjes!!
Sanne

  • 27 Maart 2017 - 21:49

    Tante Tsjikke:

    wat een belevenis op de vulkaan ,knap van jullie.
    leuk om zo van je te zien en te lezen ,en voor beppe was je er echt bij op haar verjaardag dank zij de prachtige bloemen.super goed van jou !!!!!!!
    liefs Tsjikke

  • 27 Maart 2017 - 22:21

    Theo:

    Lieve Sanne Wat maak jij mooie uitstapjes en wat leuk om te horen dat je er zo van kunt genieten. Vreemd he dat je op zoveel manieren koffie kunt maken. Moet je nu straks ook steeds meehelpen in de koffieshop.Zo te horen is nederland maar vlak en kaal,maar toch kunnen wij hier inderdaad ook genieten van het beginnende voorjaar. Wij wensen je alle goeds en zien uit naar je verdere belevenissen. Liefs van Theo en Alie Hoekstra.

  • 28 Maart 2017 - 13:50

    Margreet:

    In 1 woord; WAUW........
    Wat een mooie natuur en mooie belevenissen!
    Ik hoef niet bang te zijn dat jij je verveeld.....geniet er van!!!!!!!

  • 31 Maart 2017 - 14:00

    Mariette ( Sandd):

    Hoi Sanne,
    wat leuk dat je zoveel meemaakt, ik denk dat je een hoop hebt opgestoken in die korte tijd. Het lijkt me echt geweldig wat je allemaal doet.

    Nog heel veel plezier en groetjes van Mariette

  • 08 April 2017 - 16:52

    Wim En Dieny:

    Hallo Sanne,
    We waren gisteren op verjaardagsvisite bij je oma in Lemmer en hoorden van je vele belevenissen in het down-under!
    We hebben je blog doorgestuurd gekregen en zijn er dus nu achter gekomen dat je opa en oma niets teveel hebben gezegd.
    Het ga je goed !!
    Wim en Dieny
    Leeuwarden

  • 19 April 2017 - 09:09

    Aleike Appelo:

    Whauwww sanne!
    Vet! Cool!
    XXX!

  • 12 Mei 2017 - 15:23

    Kees En Margreet:

    Hoi Sanne,
    ..dan denk je in ene "Hoe zou Sanne het hebben in NZ?" ... nu we je blogs hebben gelezen, kunnen we daar wel een antwoord bij bedenken ;-) Fijn!
    Groetjes uit het toch ook best wel een beetje mooie Kampen,
    Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Titirangi

Sanne

Actief sinds 03 Aug. 2015
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 5289

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 13 Februari 2018

Nieuw-Zeeland

10 Augustus 2015 - 23 December 2015

Denemarken

Landen bezocht: